Szeptember 29.-i és október 31.-i írásaimban utaltam arra, hogy egy-egy magasan kvalifikált – általam “véleményvezérnek” elnevezett, esetünkben nyilván Rákosmentén élő - páciens, vagy annak hozzátartozója viselkedésével mily’ mértékű rombolást tud véghez vinni mindabban, amit mi - XVII. kerületi - egészségügynek hívunk. Ma a rákoskerti repülőgépmérnökről írok.
Nincs két éve, hogy egy napfényes csütörtök délután, aznap első betegként, rendesen bejelentkezett, előjegyzett, a rendelésre pontosan érkező, 20 év körüli, teljesen normális küllemű, ápolt leányzó foglalt helyet az Urológiai rendelőben. Köszönök, a köszönést visszafogottan, de fogadja és viszonozza.
- Mi a panasz? – kérdezem.
A lány - szó nélkül – asztalomra helyez egy papírt.
- Mi a panasz? – kérdezem újfent.
A lány – még mindig szó nélkül – néhány centivel felém tolja az asztalra imént letett leletét.
- Ne haragudjon – mondom – de azt kérdeztem, hogy mi a panasza?
- Hát, itt van – szólal meg végre és A4-es papírjára bök a páciens.
- Látom – mondom -, de én rendkívül kitartóan negyedszer is megkérdezném, hogy van-e panasza?
Válasz ekkor sem érkezett, így megkértem az amúgy teljesen konvencionális küllemű fiatal lányt, hogy szíveskedjék a vizsgálóasztalra feküdni. A páciens a felszólításnak eleget tett, a hasi szervek tapintással történő fizikális vizsgálatára készülődtem, de mire a kézmosást követően újra a vizsgálóasztal felé fordultam arra lettem figyelmes, hogy a fiatal nőbeteget zokogás rázza. Csaknem pánikba estem, hisz’ a szélsőséges érzelmi reakciónak semmilyen előzményét nem véltem felfedezni. Igyekeztem a váratlanul kialakult szituációt mielőbb megoldani, tájékozódtam arról, hogy szed-e esetleg valamilyen depresszió elleni gyógyszereket és amint azt a választ kaptam, hogy semmilyen kedélymódosító kezelésben nem részesül, szóbeli nyugtatással lettem úrrá a helyzeten.
Megnyugvását követően a pácienst további vizsgálatokra előjegyeztem, ő pedig látszólag békében távozott.
Nem telik el egy óra és szól a rendelői telefon, a vonal másik végén feldúltságtól fuldokló férfihang:
- XY repülőgép-tervező mérnök vagyok (a beszélgetés során, a nyomaték kedvéért ezt még háromszor elismételte) és kikérem magamnak azt, hogy a lányom a maga rendelőjéből zokogva jöjjön haza és emiatt fel fogom jelenteni… mérnök úr – magasan kvalifikált véleményvezér rákosmenti műszaki értelmiségi - választ sem várva csapta le a kagylót.
Másnap délben újabb telefon: a vonal másik végén Kálmán Sándor, a Bajcsy Kórház Főigazgatója, aki arról tájékoztat, hogy itt járt nála és ellenem panasszal élt egy rákoskerti műszaki értelmiségi apa, aki kifogásolta a lányával kapcsolatos, rendelőintézeti ”eljárásomat”… Főigazgató Úr nagyjából a következőket mondta:
- Azt kérdeztem az apukától, hogy Fenke doktor kiabált a lányával? – “Nem” – mondta ő. – Azt kérdeztem, hogy durván beszélt? – “Nem” mondta az apa. -Azt kérdeztem, hogy Fenke doktor csapkodott, vagy valami hasonló? – “Nem” – mondták. – Akkor mi a probléma? – kérdeztem én. Nem tudták pontosan elmondani. Ezt követően kértem, hogy fáradjanak az igazgatósági titkárnőhöz és panaszukat fogalmazzák meg néhány mondatban. A család rövid tanakodás után távozott.
Ezt követően Főigazgató Úrnak elmondtam azt, hogy előző nap, a rendelőben pontosan mi történt, de a “feljelentés” tárgyát tekintve jómagam sem találtam magyarázatot.
Nem átallottam viszont az egyik internetes “közösségi oldalon” “rákeresni” a lány nevére, ahol saját jellemzéseként nagyjából ez szerepelt: “A hangok, melyeket hallok, azt mondják, hogy normális vagyok.”
Ez, így, eddig, kórisme szempontjából rendben is lenne.
A rákoskerti páciens hozzátartozójának egyértelműen ártó szándékán túli kérdés “csak” az, hogy miként fordulhat elő, hogy egy – munkája végtermékének folytán életek felett diszponáló, magasan kvalifikált műszaki értelmiségi – apa ne legyen tisztában saját lányának – kezelésre szoruló – pszichés állapotával?
Tisztelt Főorvos Úr!
Íme egy újabb példa a “VALÓSÍTSD MEG ÖNMAGAD” “MERT MEGÉRDELMED” szlogenek mögé rejtett agymosás következményének. A kisasszony bizonyára olyan légkörben “cserepedett”, akarom mondnai cseperedett fel, ahol senki nem figyelt a másikra, heti több ezer forintnyi zsebpénzzel elintézték a “gondoskodást”. Amikor azonban kiderült, hogy a gyermekkel baj van – hála a szülői gondoskodásnak” azonnal hazug módon ártanak.
2011-ben is ki kell mondnaunk azoknak áll a zászló, akik hátulról támadnak és megpróbálják a másik nyakát kitörni. Kérdem én, meddig mehet ez így???
Kedves EpEr!
Nem óhajtok frappánsabb és kimerítőbb választ adni felvetéseire, mint amit a Magyar Nemzet mai (!) számának olvasói levelei között a 19. oldalon, Husz Mariann tollából olvastam.
Üdvözlettel
dr Fenke Ferenc
…valami szépet, valami pozitív kimenetelű konfliktust is, Főorvos Úr!…
Gábor
Kedves Gábor!
A szép, a pozitív az, amit néhány napja már leírtam: Rákosmente népe minden kétséget kizáróan a magyarok egyik legkiválóbbika. Gondoljunk bele: a leírt – és még leírandó – néhány kirívó eset egy 8200-as évi betegforgalmat lebonyolító szakrendelés elenyésző, nem jellemző, de igen tanulságos “hozadéka”, melyekkel ráadásul nem is óhajtottam volna behatóbban foglalkozni, ha nem éppen most tetőzik a liberális média több évtizede felépített orvosellenes hangulatkeltése.
Üdvözlettel
dr Fenke Ferenc
Tisztelt Főorvos Úr!
Ismét lebilincselő eset tanulmányt olvastunk Öntől az emberi butaság mintapéldányairól!
Sajnos nagyon kevés olyan vezető van, mint az Ön által írásában említett Főigazgató Úr, aki utána jár a “dolgoknak” és nem ráhúzza a vizes lepedőt az emberre, mondván a betegnek mindig igaza van, még ha a hangok szerint ő normális!
Kedves Titike!
Gondolatai alátámasztásaként hadd utaljak a Kálmán Sándor Főigazgató Úrral készített, teljesen véletlenül éppen tegnap, a Magyar Demokrata c. hetilapban megjelent, igen figyelemre méltó három oldalas interjúra.
Üdvözlettel
dr Fenke Ferenc