Wass Albert-szobor avatásán elhanzott beszéd
Errefelé jövet két gondolat motoszkált a fejemben.
Az egyik az, hogy vajon meghallgatja-e a mi Istenünk fohászomat és megajándékoz-e minket ma délután egyesőmentes nappal? Ö úgy látom – meghallgatott.
A másik gondolatom az volt, hogy képtelen voltam feltételezni azt, hogy Wass Albert szobrának állítása és felavatása olyan mély indulatokat vált ki – bizonyára Önök is olvasták a mai újságokban -, hogya Fővárosi Közgyűlésben területileg illetékes, de lelkileg illetéktelen képviselőnő napirend előtti felszólalásban kérdőjelezi meg szoborállításunkjogosságát és törvényességét. Itt és most elmondanám tehát, hogy Wass Albert rákoskerti szobrának felállításajogos és törvényes akkor is, ha az a Madárdombról nézve turulmadárnak látszik.
Tisztelt Hölgyeim és Uraim! Úgy tartják, hogy eleink több mint 1100 évvel ezelőtt – a Vereckei-hágót elhagyva, a Máramarosi-hegyek déli lejtőin aláereszkedvén – válaszúthoz érkeztek: egyik csapatunk keletnek fordult és tartós szállást rendezett be magának a mai Mezőség dombhátain – a már évszázadok óta az innen keletre élő székelyekkel is találkozhattak -, a többi magyar pedig déli és nyugati irányba indult és a Dunáig, majd az óceánig meg sem állt.
Az elválás helye a Válaszút nevet kapta, a gyönyörű, dimbes-dombos, szurdokokkal, mocsarakkal tarkított táj – az összes magyar ide térvén vissza – a magyarság első Kárpátmedencei szálláshelye, tulajdonképpen az európai magyar őshaza: Wass Albert szülőföldje, a Mezőség.
A Mezőség Kolozsvár és Marosvásárhely között fekvő, mintegy 11.000 négyzetkilométernyi, csodaszép tájegység, keletről Marosszék, északról Máramaros, nyugatról Kalotaszeg, délről-délkeletről a Küküllők határolják.
Tudni kell, hogy Wass Albert szülőfalujától keletre mintegy 30 kilométerre fekszik Pusztakamarás, Sütő András szülőfaluja. A Mezőség tehát két, méltán világhírűvé vált magyar írót ajándékozott nekünk: lehet, hogy szentségtörésnek hangzik, de ÖK az én magyar, irodalmi Nobel-díjasaim!
Wass Albert tehát 1908 januárjában, az erdélyi Válaszúton született. Meghalt az Egyesült Államokban, Astorban, 1998 februárjában.
E két dátum 90 év leírhatatlanul gazdag életútját foglalja keretbe; Wass Albert életét – és jellemét – az erkölcsi szilárdság, az állhatatosság, a bátorság, a helytállás és a mindenek feletti hazaszeretet jellemezte. Wass Albert azon erdélyi arisztokrácia képviselője volt, mely társadalmi állását sohasem a privilégiumok, hanem a kötelezettségek forrásának tekintette.
A Wass-család nemesi címét még Szent László királytól nyerte, an-
nak érdeméül, hogy a család egyik őse, Buzát fia Lób 1081-ben a kun betörés ellen harcoló királyt az általa egy, az orrán nyíllal megsebzett, felbőszült bölénybikától mentette meg azáltal, hogy a bikát szarvainál fogva bedobta a czegei tóba. Tettéért orrán nyíllal átlőtt bölényfejes címerrel – amely azóta is a Wass család címerállataként szerepel- és hatalmas testi erejére utaló Vas névvel jutalmazta Lóbot a király, s a kor szokásai szerint hivatalosan is neki adományozta a tavat, a körüllevő dombokkal együtt.
Itt született tehát – a kálvinista vallás jegyében – Wass Albert, az egyik legnagyobb magyar. Ahol fiatalságát élte – a Mezőség – a magyarság nemzeti tragédiájának egyik meghatározó színtere. Nem véres csaták sora, hanem a lassú sorvadás, a pusztulás fémjelzi sorsát. A Mezőség ugyanis először a mind nagyobb számban betelepülő és egyébként is szapora románok révén először vegyes lakosságúvá, majd román többségűvé vált.
A románok első alkalommal 1601-ben foglalták el Erdélyt – a katonai ellenállás ekkor olyan heves volt (vezérüket, Vitéz Mihályt is megölték a tordai csatamezőn), hogy ez a kísérlet kudarcba fulladt. Hihetetlen politikai intelligenciáról téve tanúbizonyságot – ha a történelem folyamán nem mindig kárunkra cselekedtek volna, még csodálni is tudnám őket – ezt követően 100 év “szünet” következett és csak az 1700-as évek elején kezdtek újra nagyobb tömegekben, többnyire juh- és kecskenyájaik kíséretében beáramlani Erdélybe, a Mezőségre. Wass Albert és Sütő András is leírja, hogy míg 1710 környékén a mezőségi románok a lakosság 15-20 százalékát alkották, ez az arány 1790-re 50-55 százalékra változott!
Téves lenne tehát azt hinni, hogy a folyamat újkeletű – az 1920-as trianoni döntés Erdély tragédiáját csak betetőzte.
A betelepülők okozta lassú pusztulást Wass Albertnek alkalma volt
“élőben”, közelről végigszenvedni. Írótársaival – Kós Károly, Molter Károly, Szabó Dezső, Reményik Sándor – a “Transzszilvánisták” szellemi csoportj át alkotta. A transzszilvanizmus az erdélyi magyarság önálló külön lelkiségét és jellegét tételezi fel és ennek a külön karakternek a vizsgálata révén igyekszik meghatározni az “erdélyi lélekfogalmát”, amelynek főbb elemei:
- a történelmi szükségszerűség révén megvalósuIt, részint önálló erdélyi TÖRTÉNELEM
- az erdélyi TÁJ mindenre – főképp a gondolkodásra kiható – szerepe
- és a magatartásformában megnyilvánuló TOLERANCIA elve.
Nem véletlen, hogya VALLÁSSZABADSÁG eszméjét a világon először Erdélyben hirdették ki és alkalmazták. Nem véletlen, hogya válságos időkben a magyar szellemiség utolsó MENTSVÁRA volt Erdély.
Wass Albert – amikor már nyilvánvalóvá vált számára, hogy magyar katonatisztként sikertelen próbálta védeni a Hazát -1947-ben fiaival Németországba menekült. Először Bajoroszág északi részén telepedett le, mint uradalmi intéző – itt írta A Funtineli boszorkány-t
-, majd Hamburgba költözött. Ba-
jorországi tartózkodásához kötődik az a sokat emlegetett anekdota, amely arról szól, hogy éppen egy erdei tisztás on, egy rönkön ülve csattogtatta írógépét, amikor amerikai katonák egy kisebb csoportja talált rá. Amikor azok – a váratlan látványtól némileg megrökönyödve – azt igyekeztek megtudakolni, hogy ki fia-borja lészen a bolondos betűvető, Wass Albert mosolyogva felnézett és némileg hiányos angolságával világosította fel az amerikaiakat: “I’m the Hungarian Shakespeare … ” Jót mulattak, minden jóval ellátták, majd békében távoztak a katonák …
Az amerikai emigráció következett. Az Egyesült Államok déli részén, a több tízezer hektárnyi erdő övezte, Astor nevű kisvárosban volt lehetősége az Államok jóvoltából letelepedni. Wass Albert ellen a hetvenes évek végétől számos alkalommal kíséreltek meg merényletet.
Bár Wass Albertet az amerikai állam soha nem adta ki, és a merénylőket diplomáciai mentesség okán mindahányszor futni hagyták.
Mégis figyelemre méltó, hogy a Securitate és a Wiesenthal-központ szerint háborús bűnös Wass Albert ellen nem a II. világháború után, hanem azt követően indítottak hajszát, hogy alapítványa tizenkilenc magyar és negyvenhárom angol nyelvű, az erdélyi magyar szellemiséget méltató és a románok újkori honfoglalását kíméletlen nyíltsággalleíró, leginkább ismeretterjesztő témájú könyvet és három folyóiratot adott ki, melyek tiszteletpéldányát díjtalanul küldték el a jelentősebb amerikai középiskolai és egyetemi könyvtárak számára.
Wass Albert életét végül nem a merénylők, hanem a politika oltotta ki: 1998. február 17-én öngyilkos lett. Az egyik legnagyobb magyar ugyanis nem lehetett magyar állampolgár. 1996. június 24-én a Magyar Köztársaság Belügyminisztériumának Állampolgársági Főosztályához beadott kérvényére a következő választ kapta:
“Sajnálattal értesítem arról, hogy magyar állampolgárságát az 1945. évifegyverszüneti egyezmény rendelkezései alapján elveszítette, így a magyar állampolgárság fennállását tanúsító bizonyítványt kiállítani nem tudok.”
Ugróczky Mária főosztályvezető Bp., 1997. január 11.
(NOTA BENE: a belügyminisztert KUNCZE GÁBOR-nak hívták)
Hölgyeim és Uraim! Ne legyenek illúzióink: életünket, a magyar jövőt ma is ugróczkyk, kunczék és gyuriczánék határozzák meg – egészen addig, amIg mi hagyjuk, hogy meghatározzák.
Bár a Művész erre felhatalmazott, soha nem venném a bátorságot ahhoz, hogy a széles nyilvánosság előtt egy képzőművészeti alkotás szimbolikájáról tartsak értekezést – és mégis: Bedey Gábor művében a talapzatot képező és nyersességet sugárzó bazalttömbnek épp oly jelentősége van, mint a márvány metszési síkjainak, illetve a sík, a vonalak szigorát megtörő szob oralaknak, az író keresztbe tett karjának.
Az alak mintegy a bezártságból emelkedik elő, szerves egészet alkotva a háttérrel, a talapzattal, a holdés nap-szimbólummal. Wass Albert élete, a magyarság sorsa köszön viszsza mindezekben, de ugyanilyen jelentősége van a kopjafára emlékeztető külső megjelenésnek is.
A mű – megítélésem szerint hűen tükrözi az író lelki szilárdságát, állhatatosságát, töretlen magy ar hitét.
Persze sokan – és nem csak a fővárosi közgyűlésben – feltehetik a kérdést: miért van szükségünk éppen Wass Albert-szoborra, éppen most, éppen itt, Rákoskerten? Szükség van rá éppen úgy, ahogy szükségünk van II. János Pál pápa szobrára Rákoshegyen, a Trianonemlékműre vagy a Podmaniczkykastélyra Rákoskeresztúron, mert szükség van történelmi tudatunkra, kollektívemlékezetünkre. Szükségünk van minderre, azért hogy Wass Albert szellemében magyar Magyarországunkat elkezdhessük újra felépíteni.
Legutóbbi hozzászólások